**Ayat Seribu Dinar**

**Ayat Seribu Dinar**
Mafhumnya:

Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, nescaya Allah akan lepaskan ia dari masalah hidup Dan diberikannya rezeki dari sumber yang tidak diduga. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan ( yang dikehendaki ) Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.

Monday, May 11, 2009

hari keramat buat insan bergelar ibu

sElAmAt hArI IbU bUAt semua yang bergelar IbU



hari ibu yang di sambut semalam 10.5.2009 merupakan hari keramat yang amat dihargai oleh semua warga ibu.

Rasulullah pernah bersabda siapakah yang harus di taati selepas Allah dan rasulmu: ibumu, ibumu, ibumu dan yang keempat barula bapamu.

Begitu besar jasa dan pengorbanan seorang ibu yang tiada tolak bandingnya melahir, menyusu, mengasuh dan membesarkan kita. Kasihnya ibu tidak bertepi walau sebaik atau sejahat mana anak yang dilahirkan, naluri ibu tetap menerima anaknya dengan penuh kasih sayang. Syurga di bawah tapak kaki ibu. Pabila seorang anak dilahirkan, terhapusla segala dosa si ibu menunjukkan betapa sukarnya melahirkan seorang anak, bergadai nyawa hanya untuk anak tercinta. Tahniah buat arwah ibuku yang telah bergelar ibu sejak kelahiran anak pertama 1 November 1965 sehingga kelahiran anak bongsu 25 March 1986. Membesarkan kami tujuh beradik seorang diri setelah ayahanda pergi menyahut seruan Ilahi. Kau seorang wanita yang cekal bonda yang amat kukasihi. Berbagai dugaan kau hadapi dengan tenang, tidak hairanla wajahmu ternyum bersih di saat jenazah di kafankan. Meninggal tanggal 5 Ramadhan Al-Mubarak pada hari isnin mungkin adalah balasan terbaik untukmu dari yang ESA. Walaupun kini kau sudah tiada di dunia nyata..namun gelaran keramat 'ma' masih tersemat di kalbu anakmu ini... Teringat daku tika di bangku sekolah, bonda tersayang sanggup menemanku hingga ke detik 2 hingga 3 pagi..menemani anaknya belajar..tidur di sisi membuatkan mata ku gagah di tenggelam malam sepi. Bangun di tengah malam bermunajat untuk solat sunat tatkala exam ku menjelma...tapi kini tiada lagi doa tulus darimu bonda menjadikan diriku seorang yang cekal menghadapi dugaan hidup ini. Jasa dan pengorbananmu tak dapat ku balas duhai ibu tercinta...hanya doa ku panjatkan moga kau kekal bahagia di akhirat abadi dan moga ditempatkan bersama insan-insan solehah...

No comments: