**Ayat Seribu Dinar**

**Ayat Seribu Dinar**
Mafhumnya:

Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, nescaya Allah akan lepaskan ia dari masalah hidup Dan diberikannya rezeki dari sumber yang tidak diduga. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan ( yang dikehendaki ) Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.

Sunday, May 31, 2009

ALLAH promise

Allah s.w.t always have three replies to our doa:

1. YES
2.YES, but not now
3. I have a better plan for you

There's never a 'no'...just have faith and keep prays...

The problems with many of us now is that we don't believe that Allah will open a window and pour in blessings that we won't have room to receive them. I dare anyone to try ALLAH. HE is true to HIS word. Allah cannot lie and his promise are sure..

Pray may we are awesome prayer...
Believe it and you shall be blessed...

Ustaz ... dalam ceramahnya di cerong radio kelantan f.m beberapa hari yang lepas ada mengatakan bahawa memang ALLAH telah mentakdirkan segala yang berlaku tetapi kita sebagai insan tidak harus menyalahkan takdir sebelum beusaha...

example: memang nasibku kais pagi makan pagi,kais petang makan petang..ini memang telah ditetapkan untukku sejak azali lagi dan tak perlula berusaha sebab dah memang ditakdirkan..

moral: salah prinsip ini sebab siapa kita yang mengatakan itu adalah takdir sedangkan kita sendiri tidak tahu apa yang telah ditakdirkan kepada kita sehingga kita melalui saat dan detik itu..maka tugas kita sebagai insan adalah berusaha sedaya mungkin tanpa memikirkan takdir buruk atau baik..yang penting kita usaha..bukan tugas kita menetukan itu adalah takdir atau tidak kerana hanya Allah yang mengetahuinya..tugas kita adalah mencuba yang terbaik selagi hayat dikandung badan...dan bertawakal kepada Allah selebihnya kerana:

~usaha tanpa tawakal itu sombong...
... tawakal tanpa usaha itu angan-angan kosong~




No comments: